”Pay for Performance” – eller Prestationsbaserad lön

Vi måste alla få möjlighet att glädjas åt våra framgångar!

Medarbetare behöver lita på att de får en bra utvärdering av sin prestation och att detta också syns i lönekuvertet. Att prestation ska driva lön är en självklarhet. Prestationsbaserad lön är idag ett allmänt begrepp och utgör ofta en grund i många företags lönepolicy. Men vad händer i en miljö där detta inte är tydligt och det inte finns bra processer och kommunikation, kommer man då som individ lita på att jag har en rätt och rättvis lön? Alla vill veta att de har ”rätt” lön för sitt jobb. Tyvärr ser vi då och då att många medarbetare är helt frikopplade från företagets mål. Det är synd, då vi starkt tror på att bra satta mål för varje medarbetare – som utgår från företagets mål och vision – är en klar nyckel till varje företags framgång.

 

Att ha en bra process för målstyrning är en bra början….

I den processen ingår bland annat att:

      • Ha tydliga rollbeskrivningar och krav i arbetet

      • Definiera och ta fram krav och standarder för olika mått på resultat

      • Att kunskap kan inhämtas effektivt genom lämplig kunskapsöverföring och utbildning

      • Det finns bra och effektiva löne- och ersättningssystem

      • Att det finns system och processer för återkoppling på prestation, som tydligt återger hur medarbetare belönas för sin arbetsinsats

      • Att det ges kontinuerlig coaching och uppföljning av prestation och utveckling

      • Att det finns karriär- och utvecklingsmöjligheter

      • Att lämpliga medarbetare rekryteras

      • Att det finns bra processer och verktyg för att avgångsintervjuer sked med medarbetare som slutar i syfte att förstå VARFÖR en medarbetare lämnar oss


    En bra process är när medarbetare vet, kan och förstår sina mål (vilket görs genom att vara med och formulera sina egna arbetsmål), vilket också hjälper företaget att skapa delaktighet i hur verksamheten bedrivs. Vidare är det en bra process när alla nivåer är med och bidrar till att nå företagets mål och som samordnas hela vägen från ledning ut i organisationen.


    Att ha målstyrning i sitt företag är en del i sin ledningsstrategi. För medarbetare är det ett hjälpmedel för att påverka sin arbetssituation som medarbetare och att förstå sitt bidrag till företagets övergripande mål. Målstyrning handlar om lagarbete, delaktighet och resultat.


    Vi ser också att termen ”Performance Management” (PM) ofta syftar på processen utvecklingssamtal, men PM har ett mycket bredare perspektiv än så. PM innebär att koppla ihop verksamhetens vision och mål med medarbetarens utveckling, prestation och lönesättning. Det är också en process för att skapa en kultur och arbetsmiljö där människor ges möjlighet att utföra sitt arbeta och prestera efter bästa förmåga. PM är ett helt system som startar i samma ögonblick som ett behov av en rekrytering har definierats och en medarbetare börjar, och som slutar när en medarbetare lämnar företaget.


    Mia Alm & Ewa Bryme

    AB Reward Partner

    Hör av er till oss om ni vill veta mer om vi kan hjälpa just er.

    Mia Alm (mia.alm@abreward.se) & Ewa Bryme (ewa.bryme@abreward.se)

    Mer läsning

    Mer läsning

    För frågor eller mer information,
    kontakta oss:

    info@abreward.se
    +46 70 453 79 54

    Integritetspolicy

    © AB Reward 2025